tirsdag den 2. juni 2015

Loftrosetter

Selvhærdende ler er genialt. Det åbner virkelig op for mange muligheder, jeg kæmper derfor med at besinde mig, for idéerne bliver ved med at komme, og jeg skal først have lavet huset klar til indflytning.

Det smarte ved leret er, at det ikke behøver brænding, blot nogle timers lufttørring, og genstanden er klar til viderebehandling. For jeg vil anbefale, at det enten skal males eller lakeres, da det stadig har en blød overflade, og derfor er rimelig modtagelig over for stød.

Leret fungerer ellers lidt ligesom almindelig ler, der kan bruges vand for at glatte, og lime sammen med. Af værktøjer der bruges til udformning, er modellerpinde, kagerulle mm. Når leret er tørt, kan der godt slibes yderligere på de, for at fjerne eventuelle ujævnheder  ud.




Nå.. men alligevel har jeg ikke kunnet lade være med at lege lidt med det selvhærdende ler, med begrundelsen, at det lotrosetter jo også skal været i huset, når der skal lyttes ind. Jeg har derfor udformet den loftroset på ovenstående billede, som jeg efterfølgende har malet. Meningen er, at jeg vil forsøge at lave en latexform, så jeg kan lave flere ens rosetter.

Jeg har tidligere lavet forme til lotrosetter, men jeg var ikke helt tilfreds, da jeg havde brugt modelpap til rosetten, hvilket resulterede i, at modelpappet havde en tendens til at hænge fast i latexformen. Så nu håber jeg, at det selvhærdende ler er perfekt til modellen, og jeg kan få en god latexform ud af arbejdet. :) Jeg vil selvfølgelig vise processen på hvordan jeg laver formen her på bloggen, hvis det lykkedes. :)

Billedet herunder viser resultatet fra mit første forsøg med modelpappet, hvor rosetten er blevet støbt i gips, og derefter malet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar